Recenzie – Exercitii de echilibru de Tudor Chirila

Tot mai multe carti vorbesc in termeni sofisticati si in metafore complexe despre psihologia umana, despre gasirea sinelui, a echilibreului dintre suflet, minte si trup. Aparent, judecand dupa titlu, “Exercitii de echilibru” face acelasi lucru. Insa nu. Nu sunt prezentate teorii filosofice, nu apar cuvinte greoaie si nici pareri ale expertilor in domeniu. Sunt doar fragmente de proza, poezii, pamflete, file de jurnal, eseuri care s-au adunat in ultimii 5 ani pe blogul personal al autorului, si anume, Tudor Chirila. Este o carte de debut aparuta la sfarsitul lui 2012 la Editura Polirom, intinzandu-se pe un numar relativ mic de pagini, adica 385.

Opera nu urmareste viata unui anumit personaj, ci pur si simplu viata in in general. Sunt mai multe texte (literare si jurnalistice) care impartasesc impresii, sentimente, idei asternute in graba pe hartie, pe telefon, pe laptop sau chiar pe servetele in cafenele, intre concerte, iubind, cantand, in avion, adica in locuri si in momente aparent intamplatoare. A scris de fiecare data cand a simtit nevoia, ci nu decat “s-auda o tara-ntreaga cine-i el cu adevarat”, caci oricum muzica si actoria l-au facut deja celebru.

Cartea are un stil lejer(?)/aer degajat(?), plin de sinceritate ce ofera textului un aspect de jurnal. Limbajul este unul necenzurat, simplu dar expresiv, iar usurinta din exprimare se poate remarca pe tot parcursul paginilor. Aceste lucruri dau/ofera impresia unui monolog confesiv, unul adresat unui prieten apropiat caruia i se pot povesti cele mai intime intamplari si ganduri. Astfel, naratorul ofera citotorului senzatia de incredere, de importanta.

De asemenea, autorul nu se vrea a fi un model. Face greseli si o recunoaste. Pana si ideea de “exercitiu” aduce in prim-plan incercarea, persevernta, dorinta de perfectionare care admite si posibile erori. Tocmai imperfectiunea sa, aceste greseli il fac uman si ii ajuta pe cititori sa se gandeasca la faptul ca opera e scrisa de Chirila omul, ci nu Chirila muzicianul, actorul sau compozitorul.

Este o carte simpla despre oameni, viata, iubire, natura, Dumnezeu, muzica, visatori…este despre el, despre tine, despre mine, despre ei…despre noi toti. Se vorbeste de la cele mai aparent banale lucruri din viata cotidina -dar care fac totul sa meriate- la evenimente importante si remarcate de marea majoritate. Intr-adevar, nu se dau raspunsuri la intrebari existentiale, dar textul este o calatorie ce il poate ajuta pe cititor sa inteleaga ca acele raspunsuri le poate gasi doar in el insusi.

Suntem intr-o era in care mii de pagini vorbesc despre natura umana prin intermediul unor termeni elevati si culti care, in esenta, nu fac nimic altceva decat sa contribuie sa disparitia oricarei urme de sensibilitate, de simtire, adica exact ceea ce inseamna natura umana. In schimb, “Exercitii de echilibru” surprinde tocmai prin exprimarea libera, simpla, dar plina de subintelesuri care e mai rar intalnita in ultima vreme. Oamenii au devenit dornici de sinceritate pe care o gasesc tot mai greu in societatea din zilele de azi si pe care o cauta in orice. Ei bine, cartea lui Chirila vine tocmai pentru a le potoli aceasta sete.